zaterdag 5 december 2015

Chillen op zaterdag

Ik trap in de gebruikelijke valkuil van de vrije zaterdag en blijf veel te lang in bed liggen. De eerste vrije zaterdag van de maand; in december is Daan op zondag bij mij. Zalig, maar altijd toch een beetje aanpassen en nadenken over de beste manier om de tijd te vullen.

Het weer ziet er oké uit dus ik trek de stad in. Ik parkeer me zoals gewoonlijk aan het Molenvijverpark. Gratis parking, hé. En een wandeling tot in het centrum doet altijd deugd. Het is redelijk frisjes vandaag. Er staat een koud windje, gelukkig waait het niet te hard. De zon doet wel moeite maar geeft totaal geen warmte.

Vandaag is er gelukkig plaats in de 360° aan het stadsplein. Ik drink twee cappuccino's en lees 67 bladzijden in een boek van 1150. "Inheritance", van Christopher Paolini; het laatste deel over Eragon en zijn draak Saphira. Ik heb dit boek al twee jaar en drie maanden in mijn leesstapel liggen, en heb het steeds uitgesteld omdat het zo'n kanjer is. Ondertussen is het waarschijnlijk ook ongeveer 5 jaar geleden sinds ik het vorige boek heb gelezen. Gelukkig bevat het boek een samenvatting van de vorige drie delen van het verhaal. Alles wat ik lees, weekt herinneringen los tot ik weer volledig mee ben.

Het blijft redelijk rustig in het café vandaag, en eigenlijk in heel de stad loopt er niet meer zoveel volk rond als je anders zou verwachten op een zaterdag. Ik loop nog even de bibliotheek binnen. Het valt me op hoeveel rekken er leeg staan in de Engelse afdeling. Waar zijn die boeken naartoe? Ik heb ze in ieder geval niet gezien tijdens de boekenverkoop voor 11-11-11 vorige maand. Mijn oog valt op de Assassin's Creed-reeks van Oliver Bowden; die ga ik toch ook eens moeten ontlenen. Dan kom ik misschien eindelijk te weten wat er precies allemaal aan de hand was toen ik de spellen speelde. Die politieke intriges en samenzweringen gingen mijn petje soms wel te boven, vooral ook omdat de ondertiteling zo slecht leesbaar was.

Nog een bezoekje aan de JBC, maar zonder resultaat. Een trui met een grappig rendier trekt mijn aandacht, maar wat ben je met een kledingstuk dat je eigenlijk maar een goede twee weken van het jaar kunt dragen?

Ik wandel door de shoppings terug naar het park. Uitgezonderd een paar joggers is de boel hier ook verlaten. De zwanen komen goeiedag zeggen, en ik sta even stil bij de twee kale zilveresdoorns. Ze zien er zo zielig uit, maar gelukkig zijn ze met twee.
De zon is ondertussen verdwenen. Ik rij terug naar huis. Morgen krijgt Daan zijn Sinterklaascadeau's. Dat wordt een spannende dag, vooral omdat de Sint alles naar het huis van mijn ouders brengt, en Daan natuurlijk zo snel mogelijk terug naar ons appartement wil komen om met alles te kunnen spelen. Benieuwd of het ons lukt om hem daar toch tot 's avonds en na het eten tevreden te houden ...

Vanavond staat de animatiefilm "Cloudy With a Chance of Meatballs" geprogrammeerd. Die heb ik al gezien, maar ik vond hem wel leuk, vooral het personage Sam Sparks. Tenzij ze weer de Nederlandstalige versie uitzenden, dan laat ik hem wel passeren. Ook een nieuwe aflevering van "Doctor Who" op BBC vanavond. En tot dan ga ik me amuseren met de nieuwste episode van "Dreamfall Chapters", de voorlaatste in een reeks van vijf. Benieuwd hoe het avontuur van Zoë in Marcuria gaat aflopen ...
Een beetje cocoonen mag nu wel. Volgende week staan er immers weer wat activiteiten buitenshuis op het programma: eerst de leesclub zatervoormiddag, waar we "De Levenden Herstellen" van Maylis de Kerangal gaan bespreken, en 's avonds een kerstconcert van Compagnie BaSt in de bibliotheek. Heel benieuwd of me dat gaat smaken ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten