donderdag 24 december 2015

Kerstvakantie vol filmplezier




Fijn, die extra vakantiedagen op het einde van het jaar. Zo krijg ik de kans om nog meer dan normaal voor TV te hangen. In deze periode kun je meestal ook rekenen op een paar extra filmuitzendingen, gaande van klassiekers en animatiefilms tot toch ook wat meer recentere titels. Vorige jaren kon ik vooral op de BBC rekenen voor een paar ontspannende uurtjes vol hilariteit en avontuur, en dat is dit jaar niet anders.

Ik kan meteen de nostalgische toer opgaan met drie jeugdherinneringen. “Flight of the Navigator”, over een jongen die met een buitenaards ruimteschip de wereld verkent, een film die me trouwens heeft geïntroduceerd tot de muziek van de Beach Boys. “Herbie Rides Again”, waarvan ik de climax – het “gevecht” tussen alle Volkswagen kevertjes en de bulldozers en graafmachines - vroeger met mijn eigen Matchbox autootjes naspeelde. En “Batteries Not Included”, een film over kleine UFO’s die de bewoners van een oud appartementengebouw komen helpen, met de legendarische Jessica Tandy en Hume Cronyn in de hoofdrollen. ’s Nachts worden er ook enkele Hitchcock-films uitgezonden. Dit vind ik wel een leuke traditie, want iedereen heeft het zo vaak over Hitchcock en ik kwam tot de ontdekking dat mijn kennis van zijn films zich beperkte tot “The Birds”, “Rear Window” en “North by Northwest”. Zo heb ik vorig jaar “I Confess”, “Frenzy”, “Suspicion” en “Shadow of a Doubt” kunnen kijken. Dit jaar zijn “Dial M for Murder”, “Marnie” en “The Trouble With Harry” aan de beurt.

Daarnaast komt er nog “Oz: the Great and Powerful” met de populaire James Franco. En niet te vergeten de speciale kerstaflevering van “Doctor Who”! En op nieuwjaarsdag mogen "The Blues Brothers" nog eens de boel op stelten zetten.

Wat animatiefilms betreft, is het aanbod op BBC echter wat magertjes dit jaar. Vorige zondag was er “Rise of the Guardians”, best wel een epische film over hoe je sterker wordt als er maar iemand in je gelooft. Voor de rest zijn alleen “Frankenweenie” en “Tinkerbell and the Secret of the Wings” de enige die ik nog niet gezien heb en me interessant lijken. Ik ben vooral benieuwd naar de Tinkerbell-film; samen met Daan heb ik er daar al twee van gezien (geleend uit de bibliotheek) maar dan uiteraard in de Nederlandse versie. Gelukkig zorgt Één er ook voor dat ik mijn achterstand wat Disneyfilms betreft, serieus kan inhalen dit jaar. Zo zenden ze deze vakantie “The Lion King”, “Hercules”, “Mulan” en “Pocahontas” uit. Films waarvan ik moet toegeven dat ik ze nog nooit gezien heb. Ook “De Prinses en de Kikker” en “Bolt”, waarvan ik eigenlijk de originele versies al gezien heb maar kom, het waren wel goede en ik ben benieuwd wat ze er in de gedubde versies van maken.

Maar waar ik vooral naar uitkijk, is de film “Ruby Sparks”, over een schrijver die worstelt met een writer’s block, een vrouwelijk personage creëert waarvan hij denkt dat ze van hem zal houden, en haar dan effectief tot leven roept. Een verhaal dat me op het lijf geschreven lijkt, met dan ook nog eens de prachtige Zoe Kazan in de hoofdrol, een actrice die ik heb ontdekt via “What If”, een film met Daniel Radcliffe die ik eerst in de cinema heb gezien maar waarvan ik daarna meteen ook de DVD heb aangeschaft.

De kerstvakantie gaat voorbij vlíégen, maar dat is niet erg, want ik ga van elke minuut genieten.
  
Prettige feestdagen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten